zomervakantie L'Estartit Costa Brava Spanje

29 juli 2016 - Torroella de Montgrí, Spanje

Woensdag 27 juli
Rustig ontbeten en lekker bij de tent gezeten totdat we naar het strand gingen. Via een weggetje vanaf Torroella de Montgri richting het strand gereden kwamen we langs een soort akker dat ze aan het nat maken waren met een irrigatie systeem. Paul vroeg even uitleg aan de man die er aan het werk was. Het zou een halve tot een hele dag duren tot het land onderwater staat. Op het land waren ook zilverreigers te zien. We kwamen langs fruit gaarden en velden met zonnebloemen, uitgebloeide weliswaar. De strandopgang lag even verderop midden tussen het natuurgebied bij rivier El Ter. Het was nog niet heel druk op het strand en de zee is er heerlijk niet al te ruw. Ook nog even samen met Sonny naar de monding van de Ter in zee gelopen, zelfs in de rivier waren mensen aan het zwemmen. We hebben ongeveer 3 uurtjes bij zee gezeten. Op de terugweg nog even boodschappen gedaan bij de Lidl. Vanavond wordt het spaghetti.
Ook nog even het zoute water afgespoeld in het panorama zwembad heerlijke afkoeling. Na het avondeten potje gekaart met de jongens en daarna nog even bij panorama zwembad de entertainment bekeken met een ijskoffie en milkshakes. Dan wordt je wel even een poot uitgerukt. Voor een kleine ijskoffie betaal je 4,70 euro. Het was mini miss en mr Montgri verkiezing, na het drankje zijn we opgestapt er was niet veel aan.

Donderdag 28 juli
Lekker ontbijten en nog even rustig bij de tent zitten. Vandaag gaan we naar het oude dorpje Pals. Het oudste middeleeuwse dorpsdeel is op de heuvel Mont Aspre gebouwd. Vanaf ver zie je de Torre de les Hores, de ronde Romaanse klokkentoren boven het dorp uitsteken. Ook staat er de duizend jaar oude kerk Sant Pere in het dorpje. Heel apart verkopen ze de kaarsen hier in een frisdrank automaat gelijkend apparaat. Na door de oude kern rondgelopen te hebben iets gedronken op een terrasje. Op de terugweg tevergeefs naar een molen gezocht maar niet gevonden. Stond wel op de kaart van het anwb boekje. Avondeten bestond uit gemengde sla met gebakken aardappelen en gebraden kip. Tegenover de camping staat een kraam bij een restaurant waar ze op hout gestookte gebraden kip verkopen, smaakt heerlijk. In de avond nog even afkoeling gezocht in het grote panorama zwembad.

Vrijdag 29 juli
Ontbijten en daarna even Paul zijn voeten verzorgd. Hij heeft een plek onder zijn linker voet die even geweekt en daarna schoongemaakt moet worden. Lekker gezwommen in het zwembad L'ombra bij de glijbanen. Vanmiddag om 17.00 uur een boottocht met de glasbodemboot vanuit de haven van L'Estartit om de Medeseilanden heen en een stuk langs de kust. Erg leuk en nog heel wat vissen gezien. Op het water was het erg lekker. Daarna lekker eten, de jongens vleesspies met salade en patat en Paul verse ananas met landham, lamsbout en groenten. Zelf had ik meloen met landham, biefstuk met salade en patat. Het heeft heerlijk gesmaakt.

1. E. A. de Jong:
    29 juli 2016